Pomnik Bartolomeo Colleoniego

Czy kopia kopii oryginału może przedstawiać dużą wartość artystyczną? Na to pytanie możecie sobie odpowiedzieć sami, udając się na dziedziniec Pałacu Czapskich, w którego murach mieści się Akademia Sztuk Pięknych. To tutaj w rogu dziedzińca ustawiony jest pomnik Bartolomeo Colleoniego.

Skąd ten pomnik?

Historia samego modelu pomnika rozpoczyna się w Republice Weneckiej, gdzie władze w roku 1479 postanowiły zrealizować testament Bartolomeo Colleoniego. Wystawiły mu pomnik, który ufundował sam Colleoni, przeznaczając jeszcze za życia odpowiednią sumę pieniędzy. Był to kondotier, który służył właśnie Republice Wenecji i tak zażyczył sobie, aby go upamiętnić. Bartolomeo siedzi na osiodłanym koniu, w pełnym rynsztunku bojowym. Pomnik renesansowy zbudowano wg projektu Andrea del Verrocchio w roku 1495, a rok później odsłonięto go na placu św. Jana i Pawła w Wenecji, gdzie stoi do dziś. 

Pierwsza kopia

Nadchodzi rok 1913 i na specjalne zamówienie Städtisches Museum Stettin, gdyż miasto to było niemieckie, powstaje kopia, której pierwowzorem był pomnik Bartolomeo Colleoniego w Wenecji. Posąg ten został centralnym pomnikiem sali kopułowej muzeum. Zgromadzono w niej kopie najsłynniejszych dzieł antycznych i renesansowych. Posąg ten mimo bombardowań w czasie II Wojny Światowej, przetrwał ją nienaruszony. W roku 1948 Polacy wywożą pomnik z polskiego już Szczecina do Warszawy, gdzie włączono go do zbiorów Muzeum Narodowego, jednak kolejne lata przeleżał w magazynie Muzeum Wojska Polskiego. Nadchodzi rok 1950 i pada pomysł, aby pomnik ustawić na dziedzińcu Pałacu Czapskich, gdzie w tym samym roku ulokowano Akademię Sztuk Pięknych. Nieco inaczej niż oryginał, bo na niskim cokole. Wiosną 1950 firma Bracia Łopieńscy składa pomnik w całość (został podzielony na części w trakcie transportu do Warszawy) i staje się on integralną częścią Akademii. 5 czerwca 1989 roku pomnik zostaje wpisany do rejestru zabytków.

colo5

Kopia kopii…

W roku 1981 członkowie NSZZ “Solidarność” Muzeum Narodowego w Szczecinie przypomnieli sobie o pomniku, który został wywieziony ze Szczecina i zaczęli podejmować starania o jego odzyskanie. Po transformacji ustrojowej, w roku 1992 władze miasta kontynuowały te starania. Jednak dopiero w roku 2001, po wspólnych rozmowach przedstawicieli władz miast Szczecina i Warszawy, podpisano umowę dotyczącą warunków zwrotu kopii pomnika. Akademia zgodziła się zwrócić pomnik do Szczecina pod jednym warunkiem. Władze miejskie Szczecina zgodziły się ufundować odlew tej kopii. Po zebraniu odpowiednich funduszy wykonano odlew z brązu. Już w roku 2002 pierwsza kopia staje w Szczecinie na Placu Lotników, kopia kopii na dziedzińcu Pałacu Czapskich, a oryginalny pomnik Bartolomeo Colleoniego stoi już ponad 500 lat w Wenecji. Ciekawostką jest, że koń ostatniej z kopii posiada złotego… penisa. Nie udało nam się jednak znaleźć informacji, kto był autorem tego pomysłu 🙂

Informacje

Adres: dziedziniec Pałacu Czapskich, Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
Galeria

 

 

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o