Stacja Muzeum

Biorąc pod uwagę, jak duży wpływ miała kolej na rozwój świata, urbanizację miast, przemysł i w zasadzie wszystkie dziedziny życia w XIX wieku, takie miejsce jak Stacja Muzeum musiało powstać. Jeżeli spojrzymy bardziej lokalnie – na Warszawę – to tutaj podobnie, kolej miała ogromne znaczenie dla rozwoju miasta.

Wybór lokalizacji zresztą nie jest przypadkowy, ponieważ ekspozycja znajduje się w budynku nieczynnego już Dworca Warszawa Główna Osobowa. Choć Stacja Muzeum istnieje oficjalnie od 2016 roku, to w zasadzie jest kontynuacją i prezentuje zbiory dawnego Muzeum Kolejnictwa.

Stacja Muzeum
Adres: ul. Towarowa 3 (Wola, MSI Czyste)
www: https://www.stacjamuzeum.pl/

Ekspozycja “pod dachem”

Słowem wstępu muszę powiedzieć, że zbiory Stacji Muzeum zajmują dość rozległą przestrzeń. Część ekspozycji mieści się w budynkach dawnego dworca, zaś druga – skansen kolejowy – przy peronach tegoż dworca.

Wystawa stała

Na wystawę stałą składają się trzy pomieszczenia tematyczne. W zasadzie to dwa pomieszczenia i jeden pokoik, ale o tym w dalszej części tekstu. Trzon pierwszego (największego) pomieszczenia tworzą gabloty, które prezentują chronologicznie historię kolei warszawskiej, poprzedzonej krótkim wstępem o kolei w ogóle. Jako pasjonata historii Warszawy mnie akurat ta część ekspozycji urzeka najbardziej. Znaleźliśmy tu rozkład odjazdów pociągów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (pierwszej kolei w Warszawie), stare fotografie prezentujące dworce, które nie przetrwały czasów II wojny światowej oraz schematy wszystkich linii warszawskich. Jest też piękna makieta Dworca Wiedeńskiego, który do 1944 stał przy skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Aleji Jerozolimskich.

Na drugą część ekspozycji składają się makiety, które można uruchamiać (cena 2 PLN) by pooglądać przejazd kolejki. Zaobserwowałem, że jest ona uwielbiana przez dzieci, które tłumnie zjawiają się tu z rodzicami. Ponadto w zbiorach znajduje się pokaźna ilość modeli taboru kolejowego. To około 200 bardzo dokładnie dopracowanych kolejek konnych, parowozów, wagonów, lokomotyw, pociągów elektrycznych, pancernych, osobowych, specjalistycznych i jakich jeszcze dusza zapragnie. Kolekcja robi oszałamiające wrażenie, szczególnie gdy z bliska zajrzymy do środka i zobaczymy, że odwzorowano nawet takie detale jak ubikacje w pociągach :).

IMG_0514
IMG_0390

Te modele i makiety są zresztą rozsiane i po drugiej sali, która skupia się już na eksponatach pamiątkowych i historycznych. Pod sufitem rozwieszone są liczne sztandary związków kolejarskich, a w gablotach prezentowane jest wszystko, co związane z pracą kolejarzy: od zegarków, odnaczeń, dokumentów i umundurowania, przez telefony, łącznice, lampy, aż po całe systemy zwrotnic, czy kasy kolejowe. Znalazłem nawet kilka pamiątek z przedsiębiorstwa Lilpop, Rau i Loewenstein. Była to spółka akcyjna i największy zakład przemysłowy przedwojennej Warszawy, który produkował m.in. lokomotywy, wagony i szyny.

Dopełnieniem wystawy jest pokoik, o którym wspomniałem na początku. To idealnie odtworzona recepcja rządowa Dworca Głównego. W związku z organizacją Światowego Festiwalu Młodzieży w roku 1955 w Warszawie, zaprojektowano ją, aby moża było godnie witać zagraniczne delegacje. Odtworzona na tyle idealnie, że wiszą tam nawet portrety Bieruta i Cyrankiewicza.

IMG_0419
IMG_0423

Wystawy czasowe

Bogate zbiory Stacji Muzeum oraz dostępność miejsca, pozwalają na regularne tworzenie wystaw czasowych.

Podczas naszej ostatniej wizyty trwał np. wernisaż pt. „Pociągi pancerne w służbie Rzeczypospolitej”. Świetnie zaaranżowana sceneria pozwoliła zapoznać się z historią tych pancernych bestii, które wspierały polską armię już od I Wojny Światowej. Obejrzeliśmy historyczne odznaczenia, dokumenty wojskowe, zdjęcia załóg. Po wystawie przechadzali się żołnierze w umundurowaniu oznaczającym przynależność do jednostek pancernych. Była nawet makieta pociągu (części) w skali rzeczywistej. Później dowiedzieliśmy się, że to pierwszy taki wernisaż w tym obiekcie. Mamy nadzieję, że Stacja Muzeum będzie regularnie przygotowywać taką formułę wystaw, bo chętnie wrócimy po więcej.

IMG_0405

Skansen Stacji Muzeum

Druga część ekspozycji znajduje się przy dawnych peronach Dworca Głównego. Oficjalna strona muzeum informuje, że to największy zbiór pojazdów szynowych zgromadzonych w jednym miejscu w Polsce (o wartości historycznej). Musimy się z tym zgodzić, bo przejście wszystkich peronów i obejrzenie taboru zajęło nam naprawdę sporo czasu. Już na dzień dobry oglądamy dwa cudowne okazy: Salonkę Bieruta i pociąg pancerny. Do pociągu udało nam się wejść (choć jest bardzo niski!), ale Salonka udostępniana jest zwiedzającym raz na jakiś czas (tym razem była niedostępna, ale to kolejny powód by tu wrócić). Idąc dalej natrafiamy na lokomotywy produkcji niemieckiej z XIX i początku XX wieku. Są i powojenne okazy z fabryk polskich. Nam np. przypadła bardzo do gustu lokomotywa parowa Ty51-228 wyprodukowana w 1958 roku w Poznaniu. Najśmieszniej natomiast prezentowało się maleństwo z zakładów w Dusseldorfie – lokomotywa parowa Tkb3-129 z roku 1880.

Na samym końcu zobaczyliśmy jeszcze pług odśnieżny typu 414S produkowany w Polsce, w Stargardzie do końca lat 80. XX wieku. Zderzenie z tym gigantem z pewnością byłoby ostatnim w życiu. Cała wizyta zajęła nam ok 2-3 godzin ale czas ten minął niesamowicie szybko. Gdybyśmy mieli dokładnie czytać wszystkie parametry techniczne pojazdów z pewnością wizyta wydłużyłaby się na cały dzień.

IMG_0480
IMG_0487

Podsumowując, Stacja Muzeum jest z pewnością miejscem, gdzie warto się wybrać, a w szczególności zabrać dzieci, bo jak wiadomo każdy z nas chciał w młodości mieć kolejkę górską do zabawy, a tych akurat jest tu pod dostatkiem :).

Napisano w Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.