Wystawa “Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka”

Kończący się właśnie rok 2019 był Rokiem Wazowskim, ustanowionym z okazji 400 rocznicy zakończenia rozbudowy Zamku Królewskiego. To właśnie na Zamku postanowiono uczcić ten rok w wyjątkowy sposób organizując jedną z najciekawszych wystaw historycznych minionych lat, pt. „Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka”. Nie przypominamy sobie, aby w XXI wieku zorganizowano w Warszawie wystawę, na potrzeby której wypożyczonoby kilkaset eksponatów z różnych miejsc! Robi wrażenie? No to czytajcie dalej…

Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka
Adres: pl. Zamkowy 4 (Śródmieście; MSI Stare Miasto)
Czas: 6.11.2019 – 14.01.2020
www: https://www.zamek-krolewski.pl/zwiedzanie/ekspozycje-czasowe/swiat-polskich-wazow.-przestrzen-ludzie-sztuka

DSC03945

Przestrzeń – ludzie – sztuka

Tytuł powyższego nagłówka wzięty został z drugiego członu nazwy wystawy. Właśnie w ten sposób postanowiono zorganizować tę ekspozycję. Ogromna ilość eksponatów rozmieszczona została w 12 salach drugiego piętra Zamku Królewskiego, z uwzględnieniem podziału tematycznego. Mamy zatem część poświęconą samym polskim Wazom, inną o szeroko pojętej kulturze tamtych czasów, jeszcze inną o sztuce wojennej i budynkach przez nich wznoszonych. Są również oddzielne części poświęcone ich dworom, koligacjom rodzinnym i stosunkach z Europą. Wszystko to pozwala odwiedzającym zapoznać się dość szczegółowo z linią polskich Wazów. Pozwala dlatego, że eksponaty prezentowane na tej wystawie są unikatowe.

Skąd ten rozmach?

Muzeum Narodowe w Sztokholmie, Archiwum Narodowe Szwecji, National Gallery w Londynie, Pałac Kwirynalski w Rzymie, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa w Monachium, oraz polskie: Muzeum Narodowe, Zamek Królewski na Wawelu, Skarbiec Katedry na Wawelu, Biblioteka Narodowa, Archiwum Główne Akt Dawnych, Archiwa państwowe we Wrocławiu, Toruniu, Przemyślu, Muzeum Historii Polski, Klasztor oo. Paulinów na Jasnej Górze, a także Klasztor Wizytek w Warszawie. Brzmi dobrze? To tylko niektóre z 77 insytucji, które wypożyczyły prawie 300 eksponatów na potrzeby tej wystawy! Większość z nich datowana jest na XVII wiek, bo są to rzeczy związane z Wazami, tworzone na ich zamówienie, a niektóre nawet stworzone przez nich samych! Co można zobaczyć? Dużą ilość obrazów pędzla najwybitniejszych malarzy tamtego okresu, bogato zdobione złote i srebrne ozdoby oraz naczynia, szkice i rysunki miast oraz projektów budowlanych, mapy wojskowe, przedmioty codziennego użytku, książki i archiwalne dokumenty z pieczęciami tej dynastii, medale okolicznościowe, miedzioryty i ryciny, broń, oraz wiele wiele innych, które miały bezpośredni związek z dynastią Wazów.

DSC03973

Eksponaty

Skoro zrobiliśmy, krótki wstęp do eksponatów pozwoliliśmy wybrać sobie kilka z nich, które zrobiły na nas duże wrażenie, aby pokrótce przybliżyć Wam, czego możecie oczekiwać po wystawie: (choć pewnie na wystawie znalazłoby się wiele innych bardziej cennych z punktu widzenia historyków):

List Władysława Zygmunta z podróży europejskiej do Urszuli Meierin

Oryginalny list napisany 18 września 1624 roku przez, wtedy jeszcze królewicza, Władysława do Urszuli Meierin – ochmistrzyni na dworze Zygmunta III. Właśnie w roku 1624 przyszły król wyjechał w podróż do Europy Zachodniej pod przybranym nazwiskiem. To właśnie podczas tej podróży poszerzył znacznie swe horyzonty kulturalne i naukowe, które zaszczepiał później w naszym kraju. List prezentowany na wystawie został napisany podczas tej podróży i choć odczytanie jego jest kłopotliwe (styl pisania ‘lekarski’) to zakładamy, że pisał go w języku niemieckim, bo udało się nam odczytać słówka ‘sich’ i ‘gut’, poza tym Wazowie posługiwali się na swym dworze właśnie językiem niemieckim.

Portret Zygmunta III autorstwa Petera Paula Rubensa

Na tej wystawie jest wiele obrazów znanych malarzy, ale podchodząc do tego dzieła człowiek od razu widzi prawdziwy kunszt. Wielokrotnie powtarzaliśmy, że nie jesteśmy znawcami sztuki, ale stając na przeciw tego obrazu ma się wrażenie jakby król Zygmunt III był żywy i patrzył nam prosto w oczy. Niesamowite dzieło zostało namalowane około roku 1620 przez flamandzkiego mistrza epoki baroku – Petera Paula Rubensa. Oglądając na żywo takie dzieła, człowiek od razu wie dlaczego o pewnych malarzach uczono go w szkole na lekcjach historii.

Pacta Conventa Zygmutna III

Wydaje mi się, że nawet Ci którzy lubili pospać na lekcji historii, gdy słyszą ‘Pacta Conventa’ to coś im z tyłu głowy świta. Tym mianem określało się zbiór dokumentów, jakie podpisywał król po wyborze go na elekcji przez szlachtę. Zobowiązywał się on tym samym do realizacji pewnych warunków politycznych, które w owych dokumentach zostały zawarte. Najważniejszym punktem wobec Zygmunta III było przyłączenie w granice Korony Inflant. Oryginalny dokument, datowany na 28 Grudnia 1587 roku, oglądać można na wystawie „Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka”.

Panorama Warszawy autorstwa Chrystiana Melicha

Ten obraz, dla mnie jako pasjonata historii Warszawy ma ogromne znaczenie. To najstarsza znana malarska panorama Warszawy, widzianej od strony Pragi. Obraz datowany jest na rok ok. 1625, znaczy się w kilka lat po przebudowie Zamku Królewskiego. Na obrazie tym można ujrzeć jeszcze częściowo gotycką zabudową i co najciekawsze: niemalże pustą skarpę Krakowskiego Przedmieścia, gdyż pałacowy boom budowlany dopiero się tu rozwijał. Obraz ten zabrała z Warszawy w wieku XVII córka Zygmunta III – królewna Anna Katarzyna Konstancja. Po niemalże 400 latach po raz pierwszy powrócił do Warszawy by móc odwiedzającym ukazać piękno tamtego miasta…

DSC03948
DSC03946
DSC03969

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.